Natalia Skarbek
23 czerwca, 2014
Ruszyła kolejna odsłona akcji „Placówka Medyczna – Partner Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy”. Przychodnie i szpitale z całego kraju poprzez edukację i aktywną profilaktykę po raz kolejny rozpoczynają przygotowania do sezonu zachorowań na grypę. Odporny personel to większe bezpieczeństwo, zarówno dla pacjentów, jak i pracowników placówki. Aby wziąć udział w akcji należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.opzg.pl. Rejestracja potrwa do 30 listopada br.
Grypa jest często lekceważoną chorobą, jednak jej powikłania mogą być groźne dla naszego zdrowia. Mimo długofalowych akcji budujących świadomość oraz rekomendacji ekspertów, poziom wyszczepialności przeciwko grypie, wśród pracowników ochrony zdrowia, nadal jest bardzo niski. Dlatego też, celem akcji jest podwyższenie poziomu wyszczepialności w tej grupie, co poprzez ograniczenie transmisji wirusa, pozwoli m.in. na wzrost bezpieczeństwa pacjentów oraz personelu medycznego.
„Do pierwszej edycji akcji w sezonie 2013/2014 przystąpiło 1069 ośrodków ochrony zdrowia z całego kraju. W placówkach, które zaraportowały szczepienia personelu medycznego odnotowano średnio 50% poziom wyszczepialności przeciw grypie, co znacząco przewyższa średni krajowy wynik dla tej grupy zawodowej szacowany na poziomie 6%. Dlatego też, liczymy na jeszcze większe zaangażowanie placówek w tegoroczne działania” – powiedział prof. Adam Antczak, przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Oświaty Zdrowotnej Fundacji Haliny Osińskiej.
W pierwszym etapie po rejestracji, uczestnicy zobowiązani są do przeprowadzenia działań informacyjnych i akcji szczepień personelu medycznego. Zaineresowanym ośrodkom organizatorzy prześlą materiały promocyjne i informacyjne, dotyczące profilaktyki grypy. Następnie do 15 grudnia br. na stronie www.opzg.pl należy zaraportować liczbę pracowników zaszczepionych przeciwko grypie. Dodatkowo placówki, które zarejestrują się w do udziału w akcji do 15 stycznia 2015 roku, mogą nadesłać prace konkursowe, opisujące przeprowadzone działania informacyjne, promujące wśród pacjentów korzyści wynikające ze szczepień przeciw grypie.
„Przyznanie nagrody głównej w pierwszej edycji akcji Placówka Medyczna – Partner OPZG było dla nas ogromnym wyróżnieniem. Od wielu lat, staramy się konsekwentnie promować profilaktykę grypy wśród naszych pracowników i pacjentów. Wiemy, że jest jeszcze dużo do zrobienia, dlatego nie ustajemy w naszych wysiłkach. Uważamy, że oferowanie i organizowanie szczepień przeciwko grypie, zwłaszcza osobom z grup podwyższonego ryzyka, uważać należy za etyczną powinność kreatorów polityki zdrowotnej i pracowników ochrony zdrowia w Polsce. W związku z tym gorąco zachęcamy inne placówki medyczne i szpitale do udziału w akcji, która daje dużą satysfakcję z pomocy innym” – zaznacza Joanna Romańska-Zygmunciak, Dyrektor Przychodni Lekarskiej „Południe” z Częstochowy, laureat nagrody głównej w sezonie 2013/2014.
W II edycji akcji „Placówka Medyczna – Partner OPZG” przyznawane będą tytuły Liderów, Super Liderów, Szpitali Partnerskich i Szpitali Wiodących. Wśród placówek, które zaraportują szczepienia personelu medycznego, firma Kaspersky Lab Polska – Partner Programu, rozlosuje 50 pakietów oprogramowania antywirusowego (Kaspersky Small Office Security do ochrony 10 komputerów, 1 serwera plików, 10 urządzeń mobilnych z systemem Android, na okres jednego roku). Natomiast wśród nadesłanych prac konkursowych Jury wybierze trzech zwycięzców, którzy otrzymają profesjonalne chłodziarki farmaceutyczne z monitoringiem temperatury oraz inny sprzęt medyczny. Szczegółowa lista przewidzianych nagród i wyróżnień oraz ich liczba zostanie opublikowana na stronie www.opzg.pl.
„Promocja szczepień przeciwko grypie wśród personelu medycznego i pacjentów to niezwykle istotna kwestia. Nasz szpital wspiera te działania, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że podniesienie poziomu wyszczepialności, a tym samym ograniczenie transmisji wirusa przyczyni się do poprawy zdrowia, zarówno pracowników, jak i pacjentów. Pomoże to również ograniczyć absencję pracowników. Promocja profilaktyki zakażeń grypy jest nie tylko inicjatywą promującą zdrowie, lecz również efektywną inwestycją, której korzyści można ująć w bilansie całego szpitala” – podkreśliła dr hab. Aneta Nitsch-Osuch, ze Szpitala Ginekologiczno-Położniczego im. Świętej Rodziny w Warszawie.
Społeczna Kampania Informacyjna odbywa się pod hasłem „Grypoodporni – zawsze niezawodni”. Zapraszamy do rejestracji na stronie www.opzg.pl w zakładce „Placówka Medyczna – Sezon 2014/2015”.